10 szó, amelyet vezetőként kerülnöd kell II. rész.
Adrienn Dankó ACC

Author: Adrienn Dankó ACC

26 June 2024

10 szó, amelyet vezetőként kerülnöd kell II. rész.
Három részes blog cikksorozatunk első részében körüljártuk, miért kerüljük a „mindig”, „soha”, „kellene” és „nem” szavakat. Most következzen további 3 szó, amelynek használatát vezetőként érdemes megfontolnod, ha eredményesen és hatékonyan szeretnéd vezetni a csapatodat.

Továbbra is a következő kérdéseket észben tartva olvasd a szavakat:

Te mely szavakat szoktad használni, sokszor használni?

Melyek azok a szavak, amelyek erős érzelmi reakciót váltnak ki belőled?

Gyakorold, hogy észrevedd, amikor ezeket a szavakat használod és fogalmazd meg máshogy a mondandódat.
Nem arról van szó, hogy teljesen ki kell iktatnod a szótáradból ezeket szavakat, hanem arra bátorítalak, hogy tudatosítsd magadban, amikor használod őket és így a megfelelő helyzetekben használd őket.

5. Te

A „te” általában nem a legjobb első szava a mondatnak, mert ez azonnal védekező helyzetbe kényszerítheti a másik felet és erős érzelmi reakciót válthat ki. Így biztosan nem szeretnél kezdeni egy beszélgetést.
Még rosszabbá teszi a helyzetet, amikor megalapozatlan ítélkezéssel, vádaskodással vagy tanáccsal folytatod a „te” kezdetű mondatot. Nyílt kommunikáció során feltáró kérdéssel érdemes indítani. Például ne azt mondd, hogy „Megint nem fejezted be a munkádat rendesen, a fele se volt megcsinálva annak, amit kértem.”, hanem hogy „Megkaptad az emailt, amit tegnap küldtem neked, amelyben a projecthez kapcsolódó új feladatok szerepeltek?” Mert elképzelhető, hogy valóban az történt, hogy a spam folderben landolt az üzenet. A vádaskodással kár egy „senki nem tehet róla” szituációt bántó helyzetté eszkalálni.

6. Miért

A „miért” egy nagyszerű kérdés. Talán meg is lepődsz, hogy szerepel a listán. Azért nem hagyhatjuk ki a felsorolásból, mert nagyon sokszor, túl sokszor használjuk. Ahogy egy kisgyerek szájából is bosszantó tud lenni a „miértek” folyamatos áradata, egy megbeszélésen sem szívesen halljuk ezt állandóan. Azonban, ha átgondoltan és megfontoltan használod, akkor a „miért” az egyik legerőteljesebb szó, mert megállít, elgondolkodásra késztet és arra motivál, hogy megkérdőjelezd, hogy mi is a helyzet valójában. Minél mélyebbre ásol, annál közelebb kerülhetsz a probléma gyökeréhez.
Hogy ne használd túl sokszor a „miértet", fogalmazd át a mondandódat. Mondd ezt például: „Látom, hogy nagyon fontos számodra ez a project. Én nem látom ennyire fontosnak. Kérlek, segíts megértenem a kontextust, a te nézőpontodat, hogy mit nem veszek észre.”

7. Mindegy

Az X generáció kedvenc szava a „mindegy", az 1990-es években elképzelhetetlen volt nélküle egy beszélgetés. Azonban már akkor is passzív és elutasító kifejezés volt. Továbbá támadást, érdektelenséget és az elköteleződés hiányát fejezheti ki.

Folyt. köv.

Newsletter


Sign up for the latest career boost ideas!


Contact



Adrienn Dankó ACC

Career re-design specialist,
ICF member Business coach

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

https://www.linkedin.com/in/adrienn-danko-55023a1

21/b Hollán Ernő str, 1136 Budapest, Hungary