Hiányosságaid a sikered útjában
Adrienn Dankó ACC

Author: Adrienn Dankó ACC

01 February 2024

Hiányosságaid a sikered útjában
Ha visszatartasz információt. Mind ismerjük a kifogást: túlságosan elfoglalt vagy, hogy megoszd a részleteket. Vagy lehetséges, hogy valójában hiányzik belőled a figyelmesség és az empátia? Vagy az is elképzelhető, hogy a beosztottadat megkéred az információ megosztásra, azonban azokat a lényeges elemeket kihagyod, például a kontextust vagy a politikai csapdákat, amelyekkel ténylegesen hatékonyan tudna haladni a csapatod. Ez a probléma nemcsak a figyelmesség és az empátia hiányáról szólhat, hanem a hatalomról és a kontrollról.

Elmulasztod, hogy hálás légy. Kezdj el ma „Köszönömöt.” mondani. Keresd azokat a lehetőségeket, például egy jól elvégzett munkát vagy extra erőfeszítést, ahol kimutathatod az elismerésedet és megbecsülésedet a beosztottjaid felé. Ne vedd a csapatod magas színvonalú a munkáját adottnak, hanem akár kisebb gesztusokkal fejezd ki a hálád és az elismerésed feléjük.

Romboló megjegyzéseket teszel. Egy bántó, ártalmas megjegyzés könnyen kicsúszhat a szádon a pillanat hevében, azonban nem is gondolnád, milyen súlyos károkat, a kapcsolat megromlását vagy akár szakmai visszaesést okoz, amely akár hosszú távra is kihathat. Érdemes a tudatosságodat fejlesztened és mielőtt megszólalsz megkérdezni magától, hogy megéri-e negatív megjegyzést tenned.

Túlságosan folyamat szemléletű vagy. Ha a problémákra mindig folyamat kidolgozása vagy folyamat fejlesztése a megoldásod, érdemes új szemszögből megvizsgálnod a problémákat. Ha ezt nem teszed, egy idő után maga a folyamat lesz a probléma és ez nagyon sok pénzébe fog kerülni a cégednek és nem is fog hatékony megoldás születni.

Ha túlságosan eredmény orientált vagy. Ha csak arra koncentrálsz, hogy mindenáron eredményt érjen el a csapatod, akkor megfeledkezel az emberekről, akik az eredményért dolgoznak. Ezáltal csökkented a beosztottjaid teljesítményét, kimerülnek és hamarabb kiégnek, a morál is romlik és végül pedig meg fog növekedni a felmondások száma, elvesztheted a legjobban teljesítő embereidet. Állandóan maratonokat futni fenntarthatatlan, hosszú távon gondolkodj. Te is elveszhetsz az eredmények hajszolásában: már nem fogod tudni, miért is dolgozol olyan keményen és mi is az, ami igazán fontos az életben.

Ha kifogásokat keresel. Lehet, hogy észre sem veszed, hogy mindenre van magyarázatod, miért nem a te hibád és mindig más, vagy a körülmények a hibásak. Ezáltal nem vállalsz felelősséget a tetteidért. De az is elképzelhető, hogy tudat alatt leértékeled magadat és így magyarázod meg a halogatást vagy a nem megfelelő viselkedésedet. A kifogások keresése a hatékony vezetés halála.

Mindenképp te „te” akarsz lenni. Felejtsd el azokat a mondatokat, hogy „Én ilyen vagyok.”, „Mindig is ilyen voltam.”, vagy „Ez vagyok én.”. Ezzel valójában azt csinálod, hogy erénynek állítod be a hiányosságaidat. Ha sokat mondogatod magadnak, hogy te már nem fogsz megváltozni, előbb-utóbb be fog teljesedni a jóslat és így nem lesz esélyed rá, hogy előrelepj a karrieredben.

Nem adsz visszajelzést. Ki ne szeretné, hogy elismerjek a munkáját, vagy biztassák, mielőtt nekiáll egy nehéz projektnek? Ez a te beosztottjaidra is pozitív hatással van és ha elmulasztod, csökkenhet a csapatod elköteleződése. A pozitív, ott helyben adott visszajelzés ugyan annyira fontos, mint amikor a hibákra hívod fel a figyelmet. A csapatod sikerét ne a sajt sikerednek könyveld el és kommunikáld, hanem csapat eredményként. Ha hibázott a csapaptod, először azt vizsgáld meg, te mit rontottál el és ne más(ok)ra mutogass.

Ha „nem”-mel kezded a mondatot. Talán ezzel idáig nem voltál tisztában, de a döntéshozás egy érzelmi folyamat, nem intellektuális. Néhány ember sokszor csak azért mond nemet reflex szerűén, mert időbe telik az agynak azt végig gondolni, mi történik akkor, ha igent mond. Könnyebb nemet mondani és fenntartani a status quot. Azonban ennek a szokásnak számos rossz következménye van és sok pénzébe is kerülhet a cégnek. Próbáld meg azt a kifejezést minél többször használni, hogy „Átgondolom.” és valóban ezt is tenni, mielőtt döntést hozol.

Ha igazából nem hallgatod meg a másikat. Igen, hallod, amit a másik fél mond, de a valódi megértés helyett arra koncentrálsz, hogy már formáld az agyadban a válaszod, hogy neked legyen igazad, te nyerj és megvédd az álláspontodat. Ezzel azt üzened a beszélgető partnerednek, hogy ő nem érdekel téged, okosabb vagy nála, ő téved, pocsékolja az idődet és hogy nem érted meg őt. Mindannyian arra vágyunk, hogy lássanak, halljanak és megértsenek minket. Add meg ezt a másiknak. Légy kíváncsi és nyitott a fejlődésre.

Ezek a viselkedések mind a sikered útjában állnak és lehet, hogy nem is vagy tisztában a gyenge pontjaiddal. Executive coaching folyamat során beazonosíthatod és erősítheted a fejlesztendő területeidet, hogy még jobb vezető légy.

Newsletter


Sign up for the latest career boost ideas!


Contact



Adrienn Dankó ACC

Career re-design specialist,
ICF member Business coach

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

https://www.linkedin.com/in/adrienn-danko-55023a1

21/b Hollán Ernő str, 1136 Budapest, Hungary