„Hogyan ne vezess home office-ban” kisokos
Adrienn Dankó

Author: Adrienn Dankó

01 September 2020

„Hogyan ne vezess home office-ban” kisokos
Előző blog bejegyzésemben már megtalált a kontroll témája, és most egy másik aspektusból ismét találkoztam vele. Úgy látszik, dolgunk van egymással.

Az elmúlt hónapokban több coach kollégával beszélgettem és szinte mindegyikünk ugyan arra a megállapításra jutott.  Ez idáig igen változatos témákon dolgoztunk főként multinacionális és KKV cégeknél dolgozó ügyfeleinkkel, azonban most, a home office szép(?) új világában, a coacheek jelentős részét egy téma szólítja meg: állás- vagy karrierváltás. Karrierváltást támogató szakemberként talán örülhetnék ennek, azonban nem ennyire egyértelmű a helyzet.

Gondolhatnánk, hogy jelen szituációban érthető a téma. A cégek kérdéses pénzügyi helyzete, a „kényszer” részmunkaidő és az annak megfelelő csökkentett fizetés miatt sokak munkahelyi jövőképe bizonytalan. Azonban nem ezek a legfőbb miértek a váltásra. Saját tapasztalatom és a coach kollégák körében végzett „házi” felmérésem azt mutatják, hogy a munkáltató cégek vezetésének a home office-hoz való hozzáállása a legmeghatározóbb ok. Sok cég eljutott odáig, hogy gyorsan biztosította a technikai hátteret, felelősségi köröket és folyamatokat dolgozott át, és átállt az otthoni munkavégzésre, amely természetesen nem kevés, azonban nagy valószínűséggel a régi, jól megszokott vezetői berögződéseket nehezebb megváltoztatni, vagy a bizonytalanságot kezelni, mint gyorsabb internetre váltani vagy laptopokat biztosítani a kollégáknak. Mert mik is a legfőbb problémái a most állás- vagy karrierváltást fontolgatóknak?  
 
Jelentősen megnövekedett a napi megbeszélések száma, kép és hang kikapcsolásának megtiltása az online megbeszéléseken, háttérképként kizárólag valós képet lehet használni, feladat naplók készíttetése akár 15 perces bontásban, online aktivitás észlelés figyelmeztetéssel, ha X percen belül már nem pötyögött a munkavállaló a gépen, hosszabb munkaórák, mivel az utazásra szánt idő „hozzácsapódott” a munkaidőhöz, összességében több feladat, hogy a kolléga biztosan munkával töltse az otthon töltött időt.

Megdöbbenve hallgattam ezeket az okokat. A home office akkor működhet jól, ha a munkavállaló megkapja hozzá a bizalmat és a megfelelő mértékű szabadságot. Mi alapján toborzott csapatot magának a vezető, ha nem bízik meg az embereiben, hogy felelősséggel, otthon egyedül is megcsinálják a munkát, a nélkül, hogy 15 percenként ellenőrizné őket? Mondhatnánk, hogy ez egy új, ismeretlen terep, azonban sok helyen még a lehetőségét sem adták meg annak, hogy kiderüljön, vajon nagyobb önállósággal hogyan teljesítenének a dolgozók.

Ennyire nagy lenne a kontroll mánia? Több probléma lehet a túlzott ellenőrzéssel, de talán a legidevágóbb a következő: a nagyfokú kontroll a vezető saját vezetői képességeibe vetett hitének a megkérdőjelezését jelezheti.

Ez milyen fantasztikus, előrevivő, fejlődést serkentő, önreflexióra teret adó téma lehetne egy coaching folyamatban (számomra is, ügyfélként). Talán kevesebb lenne az állás- vagy a szakmaváltáson gondolkodó coachee, de ezt egyáltalán nem bánnám. Több inspiráló cég és vezető lenne!

Newsletter


Sign up for the latest career boost ideas!


Contact



Adrienn Dankó 

Career re-design specialist,
ICF member Business coach

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

https://www.linkedin.com/in/adrienn-danko-55023a1

21/b Hollán Ernő str, 1136 Budapest, Hungary