Kellemetlen beszélgetések
Adrienn Dankó ACC

Author: Adrienn Dankó ACC

02 September 2022

Kellemetlen beszélgetések
Az olyan beszélgetések, amelyek például beosztottad teljesítményéről, szakmai fejlődéséről vagy a karrier útjáról szólnak érzelemmel telítettek lehetnek. Lehet, hogy ezt vezetőként mindenképpen el szeretnéd kerülni, mert kellemetlen helyzetbe kerülhetsz. Több milliárd forintos büdzséért való felelőségvállalás nem okoz gondot, azonban egy beosztott heves érzelmi reakciójának a kezelése, vagy akár viselése, szorongást válthat ki benned. De milyen ára van annak, ha elkerülöd ezeket a beszélgetéseket? Befolyásolja a morált, a megtartást, és még sok minden mást.

Elképzelhető, hogy nem létfontosságú a beszélgetés, a státusz quo fenntartsa mind számodra, mind pedig a beosztottad számára kényelmes, azonban ha nem derül ki, mi a baj, mi hiányzik vagy mi lehetne jobb, a változás és növekedés lehetősége elveszik.

A teljesítményértkelés során elvárásokat, előrelépési- és fejlődési lehetőségeket, mérhető célokat tűzöl ki a beosztottaddal, majd időről időre megvizsgáljátok ezek teljesülését. Ha nem beszélitek meg őszintén, mi az, ami nem sikerült, beosztottadat az előrelépés lehetőségétől foszthatod meg, nem tudja magából kihozni a maximumot és akár a cég is jelentős anyagi veszteséget könyvelhet el. Ha beosztottad magasabb pozícióra számít, amelyet nem kap meg, és nem tudja, miért nem, frusztráltá válhat és ez visszavetheti a teljesítményét. A kellemetlen beszélgetést segítheted azzal, hogy megoldást javasolsz  például egy coaching folyamatban való részvételt.  

Hogyan gyürkőzz neki a kellemetlen beszélgetésnek?
  • Mielőtt beszéltek, képzeld el, mit gondolhat, mit érezhet majd. Gondolj ki néhány mondatot, amely érezteti vele, hogy érted őt és elismered az érzéseit. Az empátia csökkenti a védekező reakciót és nyitottabbá teszi őt arra, hogy valóban meghallja és befogadja a beszélgetés során elhangzottakat.
  • One-on-one legyen a beszélgetés és egyszerre egy témáról szóljon, ahol beosztottadnak fejlődnie szükséges.
  • Tanuld meg, hogyan adj hatékonyan visszajelzést.
  • Figyeld magadat, hogyan reagálsz a megbeszélés során. Változik a légzésed? Gyorsul a pulzusod? Megfeszülnek az izmaid? Stresszes leszel? Úgy érzed, meg kell védened a pozíciódat? Vegyél pár mély levegőt, hogy visszatérj a nyugalmi állapotba. Ha úgy érzed, nem tudsz higgadtan reagálni a beosztottad válaszára, köszönd meg az észrevételeit, tudasd vele, hogy szükséged van egy kis időre, hogy átgondold őket, végül pedig tervezzetek be egy következő megbeszélést.
  • Légy kíváncsi. Nem számít, egyetértetek-e vagy sem, próbáld meg megérteni az másik álláspontját, tégy fel kérdéseket. Kerüld el a vitatkozást, védekezést, támadást.
Annak oka, hogy szeretnéd elkerülni a kellemtelen beszélgetéseket gyökerezhet a gyerekkorodban. Mi volt a szüleid stratégiája a nehéz helyzetek megoldására? Ők is elkerülték a kellemtelen beszélgetéseket? így lehetséges, hogy nincsenek meg az eszközeid, a készségeid, hogy kezeld ezeket. Egy coaching folyamatban tudatosságod fejlesztésével, gyakorlással, a hatékony kérés technika alkalmazásával elsajátíthatod ezeket. Itt tudatosíthatod az érzéseidet, hogy vajon azért kerülöd-e a kellemetlen beszélgetéseket, mert attól félsz, elutasítanak, nem leszel szerethető, ha nem értesz egyet valakivel, vagy megbántasz valakit. Vagy elveszted a tekintélyedet a beosztottad előtt, ha valami negatívat mondasz?

Gyakorlással, minél több kellemetlen beszélgetés felvállalásával, egyre közelebb kerülhetsz az érzelmeidhez, ezáltal egyre kevésbé lesznek félelmetesek. Az őszinte, nyílt kommunikáció sérülékennyé tehet, azonban így lesz lehetőséged a fejlődésre.
Amikor beosztottad teljesítményéről beszéltek, ez magában fogalja a kérésedet, hogy min változtasson az illető. Hogy teljesül-e a kérésed, nagy mértékben attól függ, hogyan kéred.
  • Pontosan fogalmazd meg a kérést és légy elkötelezett.
  • Győződj meg róla, hogy beosztottad valóban figyel és tisztán érti a kérést.
  • Határozz meg jövőbeni akciókat, az elégedettség feltételeit.
  • Tűzz ki határidőt.
  • Figyelj arra, milyen hangulatban, tónussal kérsz.
  • Magyarázd el a kontextust, miért kéred, amit kérsz, az hogyan illeszkedik bele a vállat fő céljaiba.

Newsletter


Sign up for the latest career boost ideas!


Contact



Adrienn Dankó ACC

Career re-design specialist,
ICF member Business coach

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

https://www.linkedin.com/in/adrienn-danko-55023a1

21/b Hollán Ernő str, 1136 Budapest, Hungary