Mit nyersz a coachinggal?
Adrienn Dankó ACC

Author: Adrienn Dankó ACC

03 May 2022

Mit nyersz a coachinggal?
Hogy hogyan mérjük a coaching megtérülését, ROI-át (Return on Investment) egyik kedvenc témám. A cégek sokat költenek coachingra, vagy akár magánemberként Te is kifizethetsz több tízezer forintot egy folyamatért, így nem mindegy, mit kapsz cserébe. Coachként számomra is fontos, milyen érvekkel állhatok a cégvezetők elé, amelyek alátámasztják a coaching hasznosságát.  Azért is érdekes a kérdés, mert a coaching megtérülését - interperszonális jellege miatt - nehéz mérni.
Érdemes megvizsgálni, milyen kézzelfogható és eszmei megtérülésről beszélünk.
Kézzelfoghatók:
  • Megnövekedett termelékenység
  • Nagyobb teljesítmény
  • Csökkenő költségek
  • Bevétel és értékesítési számok növekedése
  • Magasabb munkaerő megtartási (retention) számok
  • Elkötelezettebb  dolgozók

Fortune 500 és 1000 cégeken végzett kutatás produktivitás esetében több, mint 500%-os, az alkalmazottak megtartásának vonatkozásában pedig több, mint  700% megtérülést említ.

Fortune 1000 cégek 100 vezetőjét megkérdezve azt találták, hogy a megtérülés a coachingra fordított összeg majdnem hatszorosa is lehet.

A Harvard Business Review azt dokumentálta, hogy azoknál a cégeknél, ahol jelentős összeget költenek a dolgozók fejlesztésére, a teljesítmény  17%-35%-kal nőhet.

Eszmei értékek például:
  • Megnövekedet érzelmi intelligencia és magabiztosság
  • Vezetői jelenlét és készségek megerősödése
  • Javult kommunikáció
  • Hatékonyabb elszámoltathatóság
  • Erőseb munkahelyi kapcsolatok
A fenti lista meggyőzőnek tűnhet, akkor mégis miért nehéz a mérés?  Erre több faktor összessége a válasz, onnantól, hogy mennyire kontrollált környezetben mérték a megtérülést, a szubjektivitáson át odáig, hogy például sokakban él a hiedelem, hogy az emberek nem változnak.

Hogyan mérünk?
Ismert módszer a vezetői kompetenciák coaching folyamat előtti és utáni 360 fokos felmérése.  Mivel itt a vezető magát is értékeli, van egy szubjektív elem, de annál hitelesebb a mérés, minél több, akár 30-40 kompetenciát mérünk. Továbbá lényeges, hogy minél többen vegyenek részt a felmérésében.

A coachot is érdemes számításba venni. Brief vagy transformational coachinggal dolgozik például?  Mert a különböző módszerek más-más eredményre juthatnak.  Használ mérési protokollokat? Tudjuk pontosan, milyen viselkedési változást szeretnénk elérni - volt háromszög beszélgetés, akár interjúk, a coaching folyamat előtt és után?

Az Executive coaching a vezetőn keresztül a teljes szervezetre hat. Minél erősebb a vezetés, minél több fejlesztést kap, annál nagyobb lesz a megtérülés.

Mire figyeljünk, amikor coachot választunk, hogy maximalizálni tudjuk a ROI-t?
  • Végzettség. Válasszunk nemzetközi szervezet által akkreditált coachot. Nézzük meg, mennyi ideig tartó képzésen vette részt, már a képzés során hány órát coacholt, volt-e szakmai gyakorlata, mentorálása. Jár szupervízióba? Tapasztalatáról, összes coacholt óraszámáról is érdeklődjünk, akár kérjünk referenciát.
  • Metodológia. Olyan coachot válasszunk, aki egy féle módszerre fókuszál, vagy esetleg pár módszer kombinációjával dolgozik. Aki mindenhez ért, semmihez sem ért.
  • Tisztázzuk, milyen hosszú lesz a coaching folyamat és milyen időközönként kerül sor egy-egy ülésre.
  • Nézzük meg, megvan-e a kémia az ügyfél és a coach között.

Nagyon fontos minél konkrétabban meghatározni, milyen cél felé dolgozunk a coaching folyamat során, milyen egyértelmű eredményt várunk. Például milyen üzleti eredményt érjen el az ügyfél, pontosan milyen vezetői viselkedést szeretnénk leépíteni és milyet megtartani. Azonosítsuk be azokat az eredményeket is, amelyeket a vezető csapatától várunk.  Ezáltal lesz a folyamat lezártakor mérhető a megtérülés.

 

Newsletter


Sign up for the latest career boost ideas!


Contact



Adrienn Dankó ACC

Career re-design specialist,
ICF member Business coach

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

https://www.linkedin.com/in/adrienn-danko-55023a1

21/b Hollán Ernő str, 1136 Budapest, Hungary