Bakot lőni tudni kell
Dankó Adrienn ACC

Szerző: Dankó Adrienn ACC

2021. Április 01.

Bakot lőni tudni kell
Ahányan vagyunk, annyi féle módon látunk egy-egy helyzetet. Nincs ez másként a hibázás feldolgozásával sem. Az eltérések abból eredhetnek a munkahelyen, hogy az eredményeket máshogy látod vezetőként és máshogy látja a beosztottad. Ami a beosztottad számára megfelelő, az szerinted további munkát igényelhet.  A csapatod tagjai szintén más-más módon kezelhetik a hibázását.  A különbségek mind a két esetben oda vezethetnek, hogy ez eltérő kudarc kezelési stratégiák akadályozhatják a sikeres karrier út kialakítását. Így elengedhetetlen, hogy a vezetőként kiismerd magad a hibázók típusai között és kezelni tudd őket, akár alárendelt, akár mellérendelt munkahelyi kapcsolatokról van szó.

Az 1930-as években S. Rosenzweig pszichológus három fő hibázó típust különített el, majd az 1970-es években más szakemberek ezeket a kategóriákat tovább bővítették.  Van, aki másokat okol, van, aki saját magát és van, aki szerint nem is történt semmi. Vannak köztük túlreagálok, hibáikból tanulni képtelenek, sértődékenyek, mentséget keresők, önostorozók, mártírok, hízelgők, felelősséget tagadók, nemtörődömök, megbocsájtást várók, és már a következő hiba miatt aggódók.

Az emberek kétharmada, így valószínűleg Te is, beletarozik valamelyik csoportba, de van lehetőség a változásra.

Önismereted fejlesztésével beazonosíthatod, te hogyan hibázol. Erre kiváló eszköz az executive coaching. Általa megismerheted, amit még nem tudsz magadról, és ráláthatsz arra, hogyan akadályozod magadat. Ebből te is és csapatod is tudtok építkezni.

Miután megismerted magadat, érdemes megvizsgálni, hogyan működnek a beosztottjaid, a területed, az egész céged, hogy milyen „hagyományai” vannak nálatok a hibázásnak.  Ezt akkor is hasznos megnézned, ha esetleg ez emberek azon csoportjába tartozol, akik „jól” dolgozzák fel a hibázását. Mert ami az egyik szervezetnél jól működő hibázási stratégia vagy a cégkultúra része (például a hibatagadás vagy a mentség keresés), elképzelhető, hogy más cégnél a visszájára sül el.

Ezek után következhet a viselkedésed megváltoztatása. Aktív hallgatással és egyértelmű kommunikációval a legtöbb félreértés elkerülhető. A nagyobb munkák, projectek, zárások végén előrevivő elemezned a viselkedésedet.  Ezek a kérdések lehetnek a segítségedre.

Mi történt?

Hogyan viselkedtem? 

Mi vezetett oda, hogy így reagáltam?

Mit csinálnék másképp?

Mielőtt azonnal válaszolnál egy kollégád vagy beosztottad hibázására, vedd sorra a lehetőségeket, hogyan reagálhatsz. Arra is érdemes ránézned, mások hogyan értékelik az adott hibát. Végül tanulj a helyzetből, hogy ne ismétlődhessen meg a hiba, és hogy minél hatékonyabban reagálhass a hibázásra a jövőben.

Felbecsülhetetlen értékűek a visszajelzések, amelyeket a csapatodnak adsz, hiszen így ők is rá tudnak látni arra, mit, hogyan csinálnak és van lehetőségük eredményesebb viselkedési formákat elsajátítani.

Hibázni senki sem szeret. Hibák nélkül azonban nem lehetnél az, aki vagy, és nem fejlődhetnél. Rizikó nélkül pedig siker sincsen.

Hírlevél


Iratkozz fel a legfrissebb karrier ötletekért!


Kapcsolat



Dankó Adrienn ACC

Karrier újratervezési specialista,
ICF tag Business coach 

+36 70 310 82 59
adrienn.danko@klc.co.hu

1136 Budapest, Hollán Ernő utca 21/b